Hoe intervisie je sterker maakt

Er zijn nogal wat misverstanden over intervisie. Zo denken veel mensen dat deelnemers elkaar moeten adviseren. Of dat je een groot probleem moet hebben. En dat het alleen een methode is die in de zorg wordt gebruikt. Maar met intervisie kun je veel meer…

Bij intervisie gaat het niet om het geven van advies. Je stelt elkaar vragen. Meer dan een open blik en een nieuwsgierige en geïnteresseerde houding zijn niet nodig. Want door het vragen stellen, wordt iemand op een denkspoor gezet waardoor hij of zij reflecteert en (vaak) zelf de oplossing vindt voor zijn of haar vraagstuk. “Oh”, hoor ik dan, “als je het zo bekijkt, dan weet ik eigenlijk precies wat ik moet doen!” Je bent vaak zelf de sleutel voor de oplossing.

Groot probleem?

Een ander misverstand is dat je een groot probleem of een hele dringende vraag moet hebben. Dat is niet nodig. Een vraag waar je, op welke manier dan ook, last van hebt, is altijd zinvol om in te brengen. Zoals:

  • Hoe kan ik de samenwerking met mijn collega verbeteren?
  • Hoe krijg ik interessantere taken?
  • Hoe kan ik mezelf beter neerzetten in die situatie?
  • Hoe zeg ik nee of geef ik mijn grenzen aan?

Juist bij dat soort vragen heeft intervisie veel effect want naast dat je reflecteert op die concrete situatie krijg je meteen handvaten om de volgende dag mee aan de slag te gaan. Je ziet dus meteen resultaat. Je acties breng je de volgende sessie weer in: je vertelt hoe het is uitgepakt. Leuk om te zien is dat mensen het dan vaak relativeren. “O ja, daar zat ik toen mee, maar dat is nu eigenlijk helemaal opgelost.” Zo merken deelnemers dat ze daadwerkelijk stappen zetten.

Alleen voor de zorg?

Ook hoor ik vaak dat men denkt dat intervisie alleen geschikt is voor mensen die, in de sociale sector of in de zorg, patiënten behandelen. Maar niets is minder waar. Intervisie gaat over hoe je zelf de regie kunt nemen in bepaalde situaties. Hoe je je gedrag kunt aanpassen en persoonlijk leiderschap kunt laten zien. Het effect daarvan is dat je beter functioneert en meer werkplezier ervaart. En dat kan in alle soorten functies en rollen en organisaties en bedrijven waardevol zijn. Laatst heb ik bijvoorbeeld een intervisiebijeenkomst begeleid in een commerciële organisatie (Retail), met een groep managementtrainees. Intervisie is ook heel zinvol voor mensen in een ondersteunende rol die bijvoorbeeld een nieuw takenpakket hebben. Of voor een groep nieuwe medewerkers in een vergelijkbare rol.

Betaalbaar én effectief

Intervisie is dus voor heel veel medewerkers in allerlei soorten organisaties en bedrijven een mooie manier van groepsleren die hen verder helpt bij hun persoonlijke ontwikkeling. Het vergroot je probleemoplossend en analytisch vermogen. Een voordeel is ook dat het een efficiënte en daardoor relatief betaalbare manier van leren is omdat 5 tot 7 medewerkers tegelijkertijd kunnen profiteren van de positieve effecten. Zij leren een effectieve manier van elkaar bevragen die ze ook op andere momenten in het werk kunnen toepassen.

 Meer begrip en steun

Bovendien merk ik in de praktijk hoe verbindend intervisie is. Er ontstaat meer begrip voor elkaar. En herkenning. Medewerkers leren hoe ze elkaar kunnen helpen en steunen. Ik begeleid meestal vier sessies waarna deelnemers zelf, als groep, verder gaan. Ze ontwikkelen daardoor ook een vertrouwensband. En die band maakt, samen met de nieuwe vaardigheden, dat ze zich sterker voelen en tegen een stootje kunnen, ook als het op het werk eens tegen zit.

Wil je weten wat intervisie voor jou en je collega’s kan betekenen, neemt dan contact met me op. Ik vertel je graag meer over mijn ervaringen en aanpak.

Deel dit bericht op